International Brand Services

Groothandel in high-end beauty-producten International Brand Services BV zeer te spreken over slimme en klantvriendelijke manier van bevoorschotting bij Boozt24

De vraag naar parfum, make-up en haar- en huidverzorgingsproducten van artisane merken die op kleine schaal produceren met oog voor kwaliteit is er al jaren en is ook tijdens de crisis gestaag blijven groeien. Groothandel voor de beauty-branche International Brand Services BV speurt vanuit hartje Amsterdam al zo’n 13 jaar in de markt naar deze veelal toch kleinere merken die een uitzonderlijke kwaliteit leveren. Het probleem dat deze merken gemeen hebben, is dat er nauwelijks budget is voor uitgebreide advertising, zoals wel het geval is bij grote bedrijven. International Brand Services BV biedt dan de helpende hand voor wat betreft promotie van het merk, de logistiek vanaf de fabriek en het opbouwen van een netwerk van klanten voor de producent.

Als groothandel voor de beauty-branche in het hogere segment wist International Brand Services BV al vanaf het begin wat het bedrijf niet wilde toen het zich aan het oriënteren was op het gebied van bedrijfsfinanciering: in zee gaan met een conventionele factoring-maatschappij. In dat geval zou er een partij tussen klant en bedrijf komen te staan die de regie over de communicatie met de klant volledig zou overnemen. “We zijn ondernemer die met de ondernemer werkt, daarbij mag geen harde communicatie ontstaan. Bij Boozt24 houd je zelf de regie over je klantcommunicatie.” – Pieter-Willem Slootweg, International Brand Services BV, Amsterdam.

Zijn bij de grote retailketens kortingen de beslissende factor voor aankoop bij de consument, bij de producten die International Brand Services BV vertegenwoordigt, draait alles om de toegevoegde waarde. Parfums moeten zorgen voor een beleving, terwijl bij make-up en haar- en huidverzorgingsproducten terugkerende kwaliteit de doorslag voor aanschaf moet geven. Het aan de man/vrouw brengen van producten met toegevoegde waarde vereist een specifieke manier van verkopen en juist daarin ondersteunt het bedrijf haar retailers door salestrainingen aan te bieden waarin de retailmedewerker vertrouwd wordt gemaakt met het product en hoe beleving resp. kwaliteit uit te dragen richting de consument.

Toen het bedrijf op zoek ging naar een financiële partner bleek al snel dat de banken een ‘no go’ waren en conventionele factoringmaatschappijen teveel tussen bedrijf en klant in zouden komen te staan. “Toevallig ben ik in contact gekomen met het concept van Boozt24”, zo vertelt Slootweg, “de slimme manier van bevoorschotting sprak me erg aan, kwam een stuk flexibeler over dan normale factoring”. Het feit dat een bedrijf bij Boozt24 de maximale regie over de relatie met eigen klanten houdt, was echter doorslaggevend. “Je financiert nu eigenlijk op eigen geld en niet op kredietgeld, er is geen grip buiten de debiteuren op je bedrijfsvoering”, licht Slootweg toe, “dus ook niet op je klanten”. En dat was een belangrijke reden om te kiezen voor Boozt24. Na een relatief korte periode van overleg was alles rond en kreeg ook International Brand Services BV telkens binnen 24 uur de beschikking over een deel van het factuurbedrag na indiening van de factuur via het systeem van Boozt24. De hoogte is daarbij overigens afhankelijk van het betalingsgedrag van de klant en dus van de relatie tussen klant en leverancier, maar de regie over deze relatie ligt volledig bij het bedrijf zelf, dus anders dan bij conventionele factoring.

De manier waarop International Brand Services BV werkt, kan het best worden vergeleken met die van een techbedrijf, ook op financieel vlak. “We werken al geruime tijd met een cloudoplossing van Exact die gekoppeld is aan onze logistiek”, aldus Slootweg. “Vanaf je iPhone kun je alle zaken regelen en daar sloot het systeem van Boozt24 ook goed op aan”. Het geautomatiseerd debiteurenbeheer van Boozt24 komt het betaalgedrag van retailers zeer ten goede, meer dan andere oplossingen in de markt. “We zijn ondernemer die met de ondernemer werkt en daartussen mag geen derde partij komen te staan”. Of en wanneer het bedrijf nu een betalingsherinnering stuurt, ligt volledig bij het bedrijf zelf in het bevoorschottingssysteem van Boozt24. In het geheel voelt Bootz24 nauwelijks als een bank, zo concludeert Slootweg.

Over deze klant

International Brand Services BV, gevestigd in hartje Amsterdam, levert als groothandel voor de beauty-branche parfum, make-up en haar- en huidverzorgingsproducten in het hogere segment, geproduceerd op artisane wijze door relatief kleine bedrijven gefocust op het leveren van kwaliteit. Voor deze bedrijven verzorgt International Brand Services BV de promotie en logistiek en bouwt het een klantenkring op, aspecten waarvoor deze bedrijven zelf veelal nauwelijks tot geen budget beschikbaar hebben. Het bedrijf zelf is in hoge mate geautomatiseerd en werkt vergelijkbaar aan een tech-bedrijf. Hierdoor kan het bedrijf zo efficiënt mogelijk werken. Bijzonder zijn de opleidingstrajecten die het bedrijf aanbiedt aan haar retailers, waarin deze wordt geleerd hoe producten te verkopen, niet op prijs maar op toegevoegde waarde. De klant voor het hogere segment producten koopt immers een beleving en terugkerende kwaliteit, anders dan bij de grote ketens waarbij aanbiedingen de doorslag geven over te gaan tot koop.

Case expert

Hein Kop

Marketing & Sales
  • Hogehilweg 18
  • 1101 CD  Amsterdam
  • KvK: 58471219
  • BTW: NL853053923B01