Pabst & Pabst

Probleemloze financiële afwikkeling richting fabrikant stelt Pabst & Pabst in staat razendsnel klantspecifiek te leveren

Pabst & Pabst is gespecialiseerd in de gedekte tafel en levert hoge kwaliteit porseleinen serviezen, glaswerk en bestek van de Duitse topmerken WMF, Bauscher en Tafelstern. Tot de klantenkring van het bedrijf behoort een groot aantal sterrenrestaurants, tophotels zoals het Waldorf Astoria, grote cateraars, grote verhuurpartijen en reders gespecialiseerd in high-end rivier-cruises. Pabst & Pabst is een modern bedrijf, met een ouderwetse benadering van de klant. “Hoewel we avant la lettre importeur zijn, zijn we voortdurend als traditioneel handelsreizigers op pad, met een grote monstercollectie”, licht Erik Pabst toe, die samen met zijn vader en tevens oprichter van het bedrijf Wilmar Pabst leiding geeft aan het familiebedrijf. Bijzonder daarbij is dat Pabst & Pabst bij de klant collectioneert. Dit wil zeggen dat op basis van de voorgesprekken een eerste selectie is gemaakt en deze bij de klant uitgebreid wordt getoond. Het mooie aan deze aanpak is, dat er echt geadviseerd kan worden, de klant de producten kan bekijken in de eigen omgeving en tegelijk de kwaliteit daarvan kan voelen, terwijl bijvoorbeeld serviesgoed in de keuken direct door de chefkok kan worden getest. Wil de klant een aanpassing in een ontwerp, dan is dat geen probleem. Dankzij de goede relatie met de fabrikanten zijn ook combinaties van ontwerpen en zelfs specifieke wensen met eigen decorontwerp mogelijk. Wilmar vult hierbij aan: “Bij een hotel dat aan het verbouwen was, waren wij gevraagd om te collectioneren. Alleen welk decor het moest worden, wist men bij het hotel niet. Nu werd er op dat moment ook nieuw tapijt gelegd en heb ik voorgesteld om iets van dat tapijt terug te laten komen in het serviesgoed”. Daarop is een monster van het tapijt opgestuurd naar de fabrikant, waarop het atelier een voorstel heeft gemaakt dat ook uiteindelijk zo is geleverd.

Om steeds snel goederen af fabriek geleverd te kunnen krijgen, is een goede betaling richting de fabrikant essentieel. Vanwege het high-end segment waarin het Arnhemse bedrijf Pabst & Pabst –architect van de gedekte tafel – opereert, moeten vaak binnen korte tijd aanzienlijke bedragen worden betaald. “Door te werken met bevoorschotting via het platform van Boozt24 kunnen we heel snel voldoen aan onze betalingsverplichting richting fabrikant”

Een goede relatie met de fabrikant is essentieel voor Pabst & Pabst. Het bedrijf hecht dan ook veel waarde aan strikte betaling van geleverde producten, al dan niet op maat gemaakt voor de klant. Vaak gaat het om grote hoeveelheden topkwaliteit serviesgoed, glaswerk en bestek, waardoor bij bestelling flinke bedragen moeten worden voorgefinancierd door het Arnhemse bedrijf. Hoewel het bedrijf al zo’n 15 jaar ervaring heeft met factoring via reguliere banken, is op een gegeven moment de keuze gemaakt over te stappen naar Boozt24 om na levering van goederen en facturatie daarvan snel over liquide middelen te kunnen beschikken. Immers: Boozt24 betaalt binnen 24 uur reeds een deel van het factuurbedrag uit, waarbij de hoogte afhankelijk is van het betalingsgedrag van de klant en dus van de relatie tussen klant en leverancier. Hoe beter deze laatste is en hoe sneller de klant betaalt, hoe hoger het bevoorschottingspercentage, waardoor meer geld direct al binnen 24 uur na indienen van een klantfactuur beschikbaar komt.
“Hoewel het natuurlijk om een financiële service gaat, voelt dat niet zo bij Boozt24, aldus Erik Pabst, ‘de contacten zijn bijzonder goed”. Als erg prettig werd ervaren dat de directie van Boozt24 zelf is komen kijken, om een gevoel te krijgen bij het bedrijf en daarop de beslissing heeft genomen. “Het is geen kille cijferdeal”, vervolgt Erik, “met een week draaide alles en na een opstartfase waarin intensief overleg is geweest, draaien we nu prima”.

Over deze klant

Het Arnhemse familiebedrijf Pabst & Pabst is als importeur van drie Duitse topmerken op het gebied van de gedekte tafel voortdurend onderweg naar haar klanten om serviesgoed, tafelbestek en glaswerk te leveren dat optimaal past bij het exclusieve karakter van de onderneming van de klant. Op basis van standaard-collecties worden nieuwe combinaties voorgesteld, al dan niet met geheel eigen elementen uit de huisstijl van de klant.

Case expert

Hein Kop

Marketing & Sales
  • Hogehilweg 18
  • 1101 CD  Amsterdam
  • KvK: 58471219
  • BTW: NL853053923B01