Wat is werkkapitaal en waarom is het zo belangrijk?

Werkkapitaal is het geld dat je nodig hebt om aan jouw dagelijkse financiële verplichtingen te voldoen. Als je voldoende werkkapitaal hebt, kan je jouw leveranciers betalen, salarissen op tijd uitkeren, machines onderhouden en jouw voorraden aanvullen. Te weinig werkkapitaal kan wijzen op liquiditeitsproblemen. Maar te veel geld in kas is ook niet goed. Een groot werkkapitaal betekent dat jouw geld vastzit in zaken als voorraden, debiteuren en onderhanden werk.

Werkkapitaalbeheer is een belangrijke taak voor bedrijven. De vraag is: hamster je contant geld en houdt je jouw werkkapitaal robuust of beperkt je het om kansen te benutten? Je zoekt continu een balans. Hoe goed de vooruitzichten ook zijn, jouw bedrijf zal failliet gaan als je de rekeningen niet kunt betalen; maar je zult op de lange termijn verschrompelen als je niet investeert. Het is dus de moeite waarde om te zien hoe jouw bedrijf het beschikbare kapitaal efficiënter kan benutten. We leggen je graag uit hoe je jouw werkkapitaalbehoefte beoordeelt en bepaalt om zo de juiste balans te vinden.

De belangrijkste componenten van de formule voor de berekening van jouw werkkapitaal zijn:

  • Debiteuren (gemeten via de DSO, wat staat voor Days Sales Outstanding)
  • Voorraad (gemeten via de DIO, wat staat voor Days Inventory Outstanding)
  • Crediteuren (gemeten via de DPO, wat staat voor Days Payable Outstanding)

Logischerwijs kan de berekening van de werkkapitaalbehoefte worden gedaan via de volgende formule: Werkkapitaal = Voorraad + Debiteuren – Crediteuren

Hoe weet ik of mijn werkkapitaal in orde is?

Als je jezelf afvraagt ​​hoe je het werkkapitaal kunt beoordelen, kijk dan eerst naar de componenten ervan. Een hogere werkkapitaalbehoefte is vaak het gevolg van een groter aantal debiteuren, een hogere voorraad of een lager aantal crediteuren. En het omgekeerde komt door een lagere DSO of DIO, een hogere DPO of een combinatie daarvan.

Een stijging van de werkkapitaalbehoefte betekent meestal dat je een groot deel van jouw financiële middelen besteedt aan het runnen van het bedrijf. Daardoor is er minder geld beschikbaar om andere doelstellingen na te streven, zoals de ontwikkeling van nieuwe producten, geografische expansie, acquisities, modernisering of schuldvermindering.

Werkkapitaalratio berekenen
Een andere maatstaf die het vermogen van jouw bedrijf laat zien om de kortlopende verplichtingen te betalen met de vlottende activa, is de werkkapitaalratio. De werkkapitaalratio is een percentage dat de verhouding van de vlottende activa van jouw bedrijf tot de kortlopende verplichtingen aangeeft. Een goede werkkapitaalratio wordt beschouwd als 1,5 tot 2, en suggereert dat een bedrijf op een solide liquiditeit. Minder dan 1 wordt beschouwd als een negatieve werkkapitaalratio, wat wijst op mogelijke toekomstige liquiditeitsproblemen. Een uitzondering hierop is wanneer er negatief werkkapitaal ontstaat in bedrijven die zeer snel geld genereren en producten aan hun klanten kunnen verkopen voordat ze hun leveranciers betalen.

Hoe kan je jouw werkkapitaal verbeteren?

De 3 belangrijkste acties op een rij

    • Betaalafspraken wijzigen met crediteuren
      Je moet zelf ook rekeningen betalen. Denk goed na over de juiste strategie. Kan je facturen gespreid of in termijnen betalen? Bij sommige leveranciers is het misschien wel mogelijk een langere betaaltermijn af te spreken. Dit heeft een positieve invloed op jouw werkkapitaal.
    • Kijk goed naar jouw voorraden
      Voorraadverlaging is een veel gebruikte methode om jouw werkkapitaal te verbeteren. Het opbouwen van voorraden kan aantrekkelijk zijn als de orders stijgen, maar dat vereist kapitaal en is dus een risico. Stem jouw voorraad dus altijd goed af op de behoefte van de markt.
    • Zet in op professioneel debiteurenbeheer
      Strak beheer van openstaande facturen is een andere methode om kapitaal vrij te maken en, voor sommige bedrijven, het eenvoudigst. Verminder ‘slecht risico’ en check altijd vooraf de kredietwaardigheid van jouw klanten. Zo voorkom je non-betaling, een van de grootste gevaren voor jouw werkkapitaal.

 

Bron: Euler Hermes

Offerte aanvragen

Meer informatie

Hein Kop

Marketing & Sales
  • Hogehilweg 18
  • 1101 CD  Amsterdam
  • KvK: 58471219
  • BTW: NL853053923B01
Stuur de klantenservice een bericht via Whatsapp